Dinsdag 9 juli

9 juli 2019 - Jeruzalem, Israël

◦ Hallo volgers van de blog! Onze derde dag in Jeruzalem begonnen we weer vroeg om veel uit de dag te kunnen halen. Na een stevig ontbijt gingen we weer op pad en vertrokken we richting de City of David, het oude Jeruzalem uit de tijd van Koning David. Hier kregen we een 3D-filmpje te zien over het ontstaan van Jerusalem en de opbouw en bedreigingen van de stad door de jaren heen. Na deze verduidelijkende animatie daalden we af in de onderaardse watertunnel waar het water van de Gihonbron stroomt die de stad vroeger van water voorzag. Met onze waterschoenen aan en een gebogen rug trotseerden we deze tocht. Eenmaal uit de tunnel bracht onze reisleider ons naar een plaatsje in het dal van Hinnom. Deze plek wordt Gehenna genoemd of ook wel ‘hel’, zoals het in onze bijbel wordt vertaald. Een tweede ondergrondse tunnel bracht ons weer terug naar het beginpunt. Rond 11 uur was het tijd voor een drankje met een zoetig hapje in de joodse wijk met uitzicht op de klaagmuur. We slenterden nog even verder rond langs de leuke winkeltjes en kwamen toen op het plein bij de klaagmuur aan. Hier werden de wegen van de vrouwelijke en mannelijke leden van de groep gescheiden. We maakten nog wat foto’s van deze plek en namen het beeld dat we zagen in ons op. Daarna was het tijd om onze natte kleren in het hostel achter te laten. Binnen tien minuten stond heel de groep weer buiten zodat we ons volle programma weer konden hervatten. De lightrail bracht ons naar Yad Vashem; een plek die verhaalt over de Holocaust. Maar voordat onze rondleiding begon aten we in de cafetaria eerst een broodje. Een gids leidde ons door het museum rond en deed zijn verhaal. Dit deed hij ook met eigen ervaringen en vanuit verschillende standpunten, wat ons ook op een andere manier liet denken. De massa, het aantal is volgens Yad Vashem niet makkelijk voor te stellen. Daarom wilt dit museum achter de identiteit van het individu en zijn verhalen komen. Hierdoor kregen we een beter inzicht van de mensen die achter de grote getallen van slachtoffers zaten. Een erg indrukwekkende plek om bezocht te hebben en zeker ook een verduidelijking van de verdeeldheid in het land door de eigen ervaringen van de gids als local. Voor het avondeten bezochten we Mahane Yehudamarket, de bekendste markt in Jeruzalem. We bestelden bij een tentje allerlei verschillende maaltijden waar we gezamenlijk van aten. Hierna volgde een vrije avond. Weer een gevuld dagje dus, maar zeker de moeite waard!

◦ Elke Tonneijk

1. Jacky van Drongelen:
    9 juli 2019
    Beste Israëlreizigers, wat mooi om jullie verhalen te lezen. Doet ook veel fijne herinneringen aan onze reis van vorig jaar naar boven komen. Heel veel plezier daar de komende dagen en alvast ook veel succes bij het werken op het land bij de familie Nassar. Hopelijk is het daar niet al te warm!
  2. Dineke Schipper:
    10 juli 2019
    Jullie verhalen brengen Henk en mij terug naar onze Israëlreis in 1988, al lang geleden maar zeker nog niet vergeten. Wat een indrukken en wat een mooi land. Genieten maar!
  3. Attie:
    10 juli 2019
    Elke, wat heb je een mooi en gedetailleerd verslag geschreven.
    Fantastisch! In gedachten reis ik met jullie mee😊
  4. Shavit /Anikó:
    10 juli 2019
    Wij, mijn dochter Enya en ik vonden het ontzettend leuk om jullie te ontmoeten in Yad Vashem en daarna in de Machane Yehuda.
    Heel veel plezier nog met jullie verdere reis en zoals wij hier zeggen: Volgende jaar in Jeruzalem.