Dag 2

9 juli 2019 - Jeruzalem, Israël

Hallo allemaal, Op onze tweede dag tijdens de reis is er weer genoeg gebeurd. Nadat de meesten een goede nacht hadden geslapen gingen we er weer tegenaan. Echter, Louis vond het leuk om tot half 2 ‘s nachts series te kijken, terwijl Johnny de eerste meters van de dag al vroeg in de benen had na enkele praktijken vroeg in de ochtend. Daarnaast had Lieke nogal last van onze buren bij het ochtendgebed buiten het hostel, die door luidspreker vakkundig het glas uit de ramen aan het breken waren. Ondanks dat heeft het stevige ontbijt iedereen weer op gang geholpen en nadat we in kleine groepjes even een kort gesprek hadden gehad over de aankomende dag, konden we beginnen. De dag begon met een lesje ‘Afdingen voor Dummies’ van Jan. Na zijn korte uitleg over hoe je het moest doen en wat het doel was (van 50 Shekel per taxi naar 30), mocht hij zijn kunsten zelf gaan vertonen. De kort maar krachtige onderhandeling bracht hem maar liefst een winst op van 0 Shekel! Dit werd met veel humor ontvangen in de groep. Nadat Jan in de taxi zijn stille liefde voor Duitsland en Mercedes had uitgesproken, kwamen we aan op de top van de Olijfberg. Hier mochten we even rondkijken en heeft Jan enkele dingen verteld. Daarna zijn we de Olijfberg zachtjes afgedaald en hebben we ondertussen enkele grote bezienswaardigheden bezocht, zoals de Dominus Flevit, Gethsemane en de Basalica van de Doodsangst. Eenmaal van de Olijfberg af moesten we ons leven in het Israëlische verkeer weer gaan riskeren om bij de Via Delarosa te komen. Deze hebben we in de ochtend nog voor een deel gelopen, zodat we ook nog even konden lunchen in een goed tentje. Na 6 kip kebab, 5 falafel en 1 pizza zijn we weer op pad gegaan. We liepen door de smalle straatjes rond ons hostel naar de Heilige Grafkerk. Op deze drukke plek hebben we in een bijzondere kerk gekeken. We hebben hier naar meerdere van Jan zijn podcasts geluisterd, waarin hij aan ons uitlegde wat we precies voor ons zagen. Binnen in de kerk waren meerdere graven, waaronder een indrukwekkend steengraf die nog steeds intact en origineel was. Enige tijd later kwamen we weer bij elkaar en liepen we de kerk uit. Echter, we misten onze leider. Wat hij aan het doen was nog een groter raadsel dan de afdingkunsten van Jan. Nadat hij weer op de wereld was, spraken we af bij de Damascus gate. Na het doolhof van straatjes te hebben overleefd hebben we elkaar weer gevonden. Vanaf daar zijn we naar de Graftuin gelopen. Hier hebben we een rondleiding gehad van een Canadese vrouw. Zij heeft ons de tombe van Jezus, maar ook enkele andere dingen in de tuin laten zien. Na de rondleiding hebben we onszelf neergezet op een mooie plek in de tuin. Hier hebben we het Avondmaal gevierd. Daarna werd ook duidelijk dat Jan dacht dat hij in Lloret de Mar op vakantie was. Toen we hem namelijk kwijt waren eerder op de dag, was hij een fles wijn gaan halen. Toen de viering voorbij was, hebben we enkele vrije tijd gehad om te eten en ons op te frissen. Bij de meeste mannen was in deze vrije tijd maar 1 prioriteit: bier halen. Na enkele koude rakkers achteroven te hebben gegooid konden we aan het avondprogramma beginnen. We gingen naar een lichtshow bij de Jafa gate. Dit was een mooie afsluiter van de dag. Al met al was het een prima dag waarbij we veel indrukwekkende dingen hebben meegemaakt, maar waar ook veel is gelachen.

Quinten Mel

1. Esther Duerink:
    9 juli 2019
    Goh...waarom zie ik Jan zijn actie "afdingen" en zijn kunst van het uitvoeren nu helemaal voor mij ..😏😂 Maar jullie hebben een prachtige dag beleefd! Prachtig beschreven Quinten!
  2. Albertien van de Wege:
    Helemaal meegezogen het reisverhaal. Geweldig!! 👏👏
    Mocht ik ooit nog een verhalenverteller/ schrijver zoeken, weet ik je te vinden😄. Knap gedaan Quinten.
  3. Attie:
    9 juli 2019
    Wat kun jij schrijven Quinten. Wat een heerlijk verhaal om te lezen!
    Wat goed van Jan dat hij een podcasts gebruikt om dingen te vertellen in de Heilige Grafkerk!
    Wij kijken uit naar de volgende blog!