Vrijdag 12 juli

13 juli 2019 - Jeruzalem, Israël

Dag 6

Na een onstuimige nacht, vol lawaai van onder andere blaffende honden en minarettes van de nabij gelegen stad in het dal. Zowel de mentale als fysieke gezondheid gaat bij iedereen flink achteruit. Dit door geen WIFI, geen stromend water en een compost toilet, waardoor je bij een windje letterlijk wind in je * kunt voelen. Ook door vele teken-, muggen-, schropioenen- en slangenbeten wordt het voor iedereen steeds zwaarder. Na toch een magere 7 uur slaap is iedereen fris en fruitig (of misschien niet). Na het ontbijt dat wederom weer zonder moeskoekke van Ronny waren, zijn we als poolse arbeiders terug naar de akkers gegaan om met onze pikhouwelen de gronden om te woelen en het onkruid tussen de wijnstruiken te verwijderen. Na ongeveer 2 uur zwoegen, hebben we ons even opgefrist en zijn we met Mohammed (onze busschauffeur), naar Betlehem gegaan. Deze rit was niet bedoeld voor mensen die een zwakke maag hadden. Na wat doodsangsten uit te staan en wat mee rem bewegingen op de vloer te maken, waren we aangekomen in Betlehem. In Betlehem zijn we Shepherd Fields geweest waar het engelen koor zo'n 2000 jaar geleden zou zijn verschenen. Hierna zijn we in de kapel geweest en hebben we kerst gevierd met een aantal liederen die mooi galmden door de kapel. Een steenworp verderop hebben we in een restaurant de beste fallafel van Betlehem en omstreken gegeten. Dit was daadwerkelijk echt zo! Na de beste maaltijd tot nu toe van de reis met eindelijk weer vlees, zijn we met de taxi naar de Geboorte Kerk geweest van Jezus Christus, wat er indrukwekkend was. We mochten zelfs de plek aanraken waar Jezus geboren zou zijn. Hierna zijn we naar de Melk Grot gegaan, hier kunnen mannen en vrouwen stukjes van stenen schrapen voor vruchtbaarheid. Rond 2 uur hadden we vrije tijd. Na het struinen door winkeltjes, zijn we op het terras gaan zitten en hebben we een kaartspel gespeeld met een plaatselijke pint bier en trakteerde Jan op een moeskoekke. Na dit alles, werden we opgehaald door de taxi-bus. Met grote spanningen en veel gelach kwamen we half doof (dit door de veelste harde arabische muziek) uit de taxi-bus terug thuis. Bij een redelijke maaltijd hebben we nog flink gelachen, over de onderdelen van dit verhaal en het feit dat louis was opgelicht bij de aankoop van twee zakken chips, waarna hij de verkoper nog een box had gegeven. Met nog een goed gesprek met de familie Nassar en daarna nog een pokerspel met een pint was de avond goed geslaagd. Voor het slapen hadden we nog even ons dagelijkse moes-momentje en hierna was het bedtijd.