Laatste blog

15 juli 2019 - Brussels Airport, België

Vanuit het vliegtuig is het aan mij de eer om de allerlaatste blog te schrijven van deze reis. De hele week heb ik bij het ontbijt mensen de taak gegeven om een blog over de dag te schrijven, en nu is het aan mij om de week af te sluiten.

De laatste ochtend in Jeruzalem werd door iedereen besteed door het uitgeven van de laatste shekels bij de verschillende kraampjes. Daarna was het tijd om met het openbaar vervoer naar het vliegveld in Tel Aviv te reizen. Het leek allemaal voorspoedig te gaan, maar toen bleek dat we de belangrijkste security check overgeslagen hadden. Nadat Jan aan een kruisverhoor onderworpen was over onze reis, wachtte mij hetzelfde lot. Er werd nog flink overlegd en een aantal hulplijnen gebeld door het personeel op het vliegveld en toen mochten we allemaal door naar de volgende rij. Voordat we van een broodje in het tax-free gedeelte konden genieten moesten we eerst de bagage inchecken, dan de backpacks bij de oversized luggage afgeven, daarna een extra check om te kijken of we bij de eerste security geslaagd waren, de douane door en kregen we nog een laatste paspoortcontrole.

In het vliegtuig bleek dat iedereen veel indrukken en prikkels van de reis te verwerken had en lag iedereen dus knock-out nadat het vliegtuig 3 seconden in de lucht zat.

We kijken terug op een geweldige week, met inderdaad veel indrukken. Niet alleen hebben we de verhalen uit de Bijbel tot leven zien komen doordat we in hun context rondliepen, we zijn ook ingegaan op de politieke situatie in het land en natuurlijk was er tijd voor ontspanning.

Via deze weg wil ik graag nog een aantal personen bedanken namens de hele groep.

Allereerst bedankt Shavit en Enya, voor de gezellige avond en dat jullie ons een inzicht hebben gegeven in het leven in deze stad. We bedanken de familie Nassar van Tent of Nations voor hun gastvrijheid en hun mooie boodschap die ze ons hebben meegegeven. Onze contactpersoon Meta Floor, die ons verblijf bij de familie Nassar heeft geregeld, ook erg bedankt. Ook onze Nederlandse gids Toine, die ons Bethlehem en 'de muur' door de ogen van de inwoners van Bethlehem heeft laten zien: dankjewel!

Als laatst willen we iedereen die op welke manier dan ook heeft geholpen bij onze acties om deze reis te financieren heel erg bedanken. Dankzij jullie is het mogelijk geworden om deze reis te maken.

Vanavond liggen we weer allemaal in ons eigen bed, maar de ervaringen van deze week zullen ons nog lang bij blijven.

Annefleur de Ridder

1. Marloes:
    15 juli 2019
    Ik vond t geweldig dit mee te mogen beleven dmv dit blog. Slaap lekker in jullie eigen bed, en een fijne vakantie verder.
  2. Tamar:
    15 juli 2019
    Dank je Annefleur voor je laatste blog. Iedereen bedankt voor het schrijven. Ik heb er ontzettend van genoten en hoop alles ooit met eigen ogen te gaan zien.
  3. Ds. Pieter Overduin uit Hulst.:
    16 juli 2019
    Bedankt jongelui uit Axel voor jullie mooie bijdragen in jullie logboek. Ook de laatste bijdragen waren betekenisvol, voor jullie in de eerste plaats en voor de lezers die met jullie de reis probeerden mee te beleven. Ik hoop zeker later van deze of gene of van collega Jan, jullie reisleider te horen of de situatie in de loop der jaren toch wat aan het veranderen is, omdat ik al vanaf het begin mij betrokken voel bij de projecten die de relatie tussen Israël en de Palestijnen proberen te verbeteren, wellicht meer in de persoonlijke ontmoetingen dan op politiek niveau. In ieder geval mooi dat jullie beide kanten hebben leren kennen en ik moet nog altijd denken aan een uitspraak van abba Elias Chacour: I can not live with people who not love. Of de gedachte ook van hem: je moet eerst de ander als mens ontmoeten en dan spreken over zijn of haar sociale en godsdienstige achtergrond. Succes en sterkte met het verwerken van jullie existentiële reiservaring van de afgelopen week.
  4. Dineke Schipper:
    16 juli 2019
    Het was erg leuk om jullie belevenissen te lezen, op sommige plaatsen waar jullie waren kwamen onze herinneringen weer terug, dat zal ook zo zijn bij de opa en oma van Quinten, het is een prachtig land, soms heel warm dat ervoeren wij op Masada, daar zijn jullie vlakbij geweest, bij de Dode Zee. Ook de moeite waard, wie weet voor een volgende keer. Nu uitrusten en de reis laten bezinken.