Zondag 14 juli

14 juli 2019 - Jeruzalem, Israël

De laatste volle dag in Israel. Na een relatief korte nachtrust is er een zeldzaam verschijnsel. De altijd zo stipte meiden verslapen zich. Maar een uitgebreid ontbijt met lekkere koeke (geen “moeskoeke”, want vers) maken veel goed. De vooraf gereserveerde huurauto’s zijn niet gereed en na anderhalf uur wachten kunnen we uiteindelijk de weg op. Buiten Jeruzalem rijden we de woestijn in terwijl Jan de link van de plaatsen die we passeren, met de bijbelse verhalen, vertelt. Verder zien we onderweg bedoeïnenhuizen, de stad Jericho, de grotten waar de dodezeerollen gevonden zijn en schapen. De temperatuur buiten loopt ondertussen op tot 40 graden. De woestijn blijkt erg heuvelachtig. Als we Jordanië in de verte zien beginnen de plantages met dadelpalmen en zo komen we aan Quasr al yahud. We zien de rivier de Jordaan welke smal is met zandkleurig water en we koelen onze voeten erin. Vervolgens rijden we naar de oase En Gedi en horen we een verhaal over Saul en David dat zich daar indertijd heeft afgespeeld. Vanwege de warmte besluiten Annefleur en Lieke met kleren aan onder de lage waterval af te koelen. De liefhebbers klimmen verder en bereiken de bovenste waterval. Het lijkt een tafereel uit een sprookje met hangend begroeide grotten, vogels die in en uit hun nesten vliegen en kraakhelder water. Daarna laten we ons het broodje en drankje goed smaken. Bij Kali beach zijn we allen de Dode Zee in gegaan waarvan 1 met gsm in de broekzak. Louis is deze vakantie niet meer telefonisch bereikbaar. Het is erg vreemd dat je hoog in het water ligt en ieders huid voelt glad aan. Omdat iedereen het naar zijn zin heeft besluiten we rustig aan te doen en niet meer naar Jaffa te gaan. Elke en Lieke maken van de gelegenheid gebruik om zich met modder in te smeren. Terug in Jeruzalem zoeken we een eettentje bij een oud Engels spoorstation waarbij uiteindelijk de Israëlische keuken boven de hamburgertent wordt verkozen. Anoniem wordt besloten dat het welletjes is voor vandaag.

Langs deze weg roep ik de volgers van deze blog op tot reacties, wat wij als groep op zo’n grote afstand erg leuk vinden om te lezen.

Hartelijke groet, Frank

1. Denise Verpoorte:
    14 juli 2019
    Weer mooie avonturen beleeft vandaag.
    Geniet van jullie laatste avond en een goede terugreis gewenst!
    Tot morgen
  2. Linda Mel:
    14 juli 2019
    Wat hebben jullie genoten! Mooie verhalen, avonturen én herinneringen voor het leven. Heel bijzonder! Bedankt dat jullie ons deelgenoot lieten zijn via dit blog. Gezellige laatste avond en een veilige terugreis. We kijken er naar uit jullie weer te zien!
  3. Marijke:
    14 juli 2019
    Wat een intensieve week hebben jullie (en wij als bloglezers een beetje ) meegemaakt. Deze bijzondere ervaring zullen jullie beslist nog lang koesteren. Bedankt voor jullie verslaglegging.
    Een veilige terugreis gewenst en tot morgen.
  4. Ina:
    14 juli 2019
    Wat een prachtige verhalen, wij als thuisblijvers zijn op deze manier toch deelgenoot geweest. Dank aan Jan, Johnny en Frank om onze kinderen - want misschien mag ik namens alle ouders spreken ;-) zo'n prachtige week te bezorgen die hun lang bij zal blijven en die een extra dimensie geeft aan hun geloofsbelevenis.
    Goede terugreis en tot morgen!
  5. Annelies:
    14 juli 2019
    Elke dag genoten van jullie mooie verhalen.goede reis.grt annelies
  6. Jaap:
    14 juli 2019
    Israel reigers,prachtig jullie avonturen te volgen ,dus zeker ooit nog eens het mooie Israel bezoeken!,maar langzaam moet de group zich weer voorbereiden,dat hier straks alles weer volgens vaste regels zal verlopen ,gedaan met het vrije leven ,en iedereen bereid zich hier voor om de avonturen uit jullie eigen mond te horen,En komen ook de moddermeiden weer gewassen uit de Dode zee veilig in Axel,
    wensen jullie een veilige terug reis,om nog uren na te genieten op de terug vlucht.waar de familie en vrienden op jullie wacht
    barroech habba
    welkom

voor jullie laatste nacht
    -laila tov
  7. Denise Verpoorte:
    14 juli 2019
    Heel leuk om jullie reis via de blog mee te volgen! En wat n mooie foto’s! Super! Een ervaring voor het leven! Nog n mooie avond samen en een veilige terugvlucht morgen! We kijken uit naar jullie terugkomst!
  8. Shavit /Anikó:
    14 juli 2019
    Bijna het einde van jullie blog, jullie moeten toch nog maar snel eens komen!
    Wij zijn nu ook op vakantie, want we hadden jullie graag nog gezien deze avond.
    Een goede terug reis morgen.
  9. Riet Jasperse de Koster:
    14 juli 2019
    Een beetje terug in lang vervlogen tijd. Eens was ik ook in Israel, wij beleefden op onze manier de verhalen uit de bijbel. Leuk om deelgenoot te zijn van jullie belevenissen! Bedankt daarvoor! Veilige thuiskomst en dan.....uitrusten!
  10. Esther Duerink:
    14 juli 2019
    Wat een fantastische reis hebben jullie samen beleefd! Heel leuk om de verhalen te lezen. Jullie zullen veel te vertellen hebben aan het thuisfront. Dat de (bijbel)verhalen en deze ervaring in jullie harten gesloten mogen zijn!
    Een goede veilige reis terug naar huis. Ik zie er in ieder geval naar uit!
  11. Patricia:
    14 juli 2019
    40 graden! 😅 Pff! Gelukkig konden jullie afkoelen onder de waterval en in de Dode Zee..
    Geweldig om nu ook de foto's er bij te zien. Wat hebben jullie een prachtige reis gehad en ervaring opgedaan! Maar zo te horen waren 9 dagen ook wel genoeg. Nu tijd voor vakantie.. 😉 Ik heb genoten van al jullie verhalen! Goede terugreis!
    Groetjes uit het wat minder warme Groningen
  12. Hanneke:
    14 juli 2019
    Israël reizigers..samen op weg...een unieke ervaring. ..dankbaar dat we jullie ervaringen via de blog mochten delen...ik wens jullie een goede nacht toe en een veilige reis terug naar Axel. DANK aan de dominee Jan, Johnny en Frank voor de goede begeleiding.
  13. Albertien van de Wege:
    14 juli 2019
    Voor vertrek waren jullie nieuwsgierig naar wat komen ging. Nu zijn wij allemaal zeer benieuwd naar alle reiservaringen bij thuiskomst. Dank jullie wel dat wij door jullie blogs een beetje werden meegenomen in jullie reis. Woorden als mooi, leuk, geweldig en vooral GEZELLIG waren jullie kernwoorden (met dominee Jan als ' Joker' in vele reisverhalen😉).
    Goede terugreis gewenst en tot in 't Axelse.
  14. Kees en Corrie Hamelink:
    15 juli 2019
    Dank aan alle blogschrijvers wij hebben ervan genoten en reisden door jullie verhalen en de foto's met jullie mee!30 jaar geleden hebben wij ook door Israël gereisd en door jullie verhalen kwamen de herinneringen hieraan weer helemaal terug!Deze reis zal jullie een levenlang bijblijven want er zijn mooiere landen dan Israël maar geen land ter wereld is méér bijzonder dan dit land!Goede reis naar huis morgen en tot ziens in Axel!
  15. Ina Deij:
    15 juli 2019
    Wat heb ik genoten van jullie verhalen en foto’s, inderdaad een reis om nooit te vergeten. Gelukkig was het vorig jaar minder warm !!
    Fijn om jullie straks weer allemaal te zien.